MICE v České republice posiluje
Česko se podle Mezinárodní kongresové asociace ICCA (International Congress and Convention Association) umístilo na 19. místě v žebříčku nejžádanějších konferenčních destinací, což je historicky nejlepší výsledek.
Česko se podle Mezinárodní kongresové asociace ICCA (International Congress and Convention Association) umístilo na 19. místě v žebříčku nejžádanějších konferenčních destinací, což je historicky nejlepší výsledek. Praha si stejně jako loni udržela pátou pozici mezi evropskými městy a celosvětově skončila na šesté příčce. Úspěch Česka na globálním kongresovém poli tak potvrzuje nejen to, že dlouhodobá spolupráce tuzemské veřejné a soukromé sféry je v tomto ohledu efektivní, ale i to, že roste zájem zahraničních nákupčích o regionální nabídku.
Mezinárodní kongresová asociace ICCA každoročně sestavuje žebříček top kongresových destinací na základě počtu mezinárodních konferencí a účasti více než 50 delegátů. MICE neboli kongresový a incentivní turismus hraje v oblasti cestovního ruchu významnou roli. Nejen že výrazně napomáhá vyrovnávat sezónnost, ale má i významný ekonomický přínos. Podle dlouhodobých statistik utrácí kongresový delegát v dané destinaci minimálně 2,5x více než běžný turista. A za zmínku stojí i přínosy neekonomické.
„Kongresový cestovní ruch vede k rozvoji znalostního potenciálu, sdílení know-how, prezentaci úspěchů domácího výzkumu, propagaci a internacionalizaci inovačních aktivit. Má tak strategický přesah do dalších odvětví a funguje jako účinný nástroj meziresortní spolupráce. Vzhledem k tomu, že kongresy se většinou konají mimo hlavní turistickou sezónu a delegáti se zdržují v kongresových prostorách, čímž nezatěžují hlavní turistické atrakce a centra měst, jedná se zároveň o jednu z nejvíce udržitelných forem cestovního ruchu. Přidanou hodnotou pak je, že kongresový turista utrácí v destinacích více, šíří dobré jméno o daném místě v zahraničí a pokud je spokojený, často se ve stejném hotelu, městě či zemi rozhodne strávit soukromou dovolenou nebo prodloužený víkend třeba s rodinou či partnerem,“ vyzdvihuje zásadní roli MICE turismu ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechToursim František Reismüller.
Význam kongresového a incentivního turismu potvrzují i data z loňského srpnového výzkumu agentury CzechTourism v Německu, podle nichž Česko považuje za atraktivní 35 % tamních firem, a tuzemsko tak stojí v čele žebříčku atraktivity.
„Z umístění Česka v žebříčku ICCA máme obrovskou radost. Je to výsledek dlouhodobé a efektivní spolupráce mnoha subjektů, jak z veřejné, tak soukromé sféry. Statistiky zároveň ale ukazují, že celosvětová konkurence je enormní, nejen v Evropě, ale také v asijských zemích. To dokládá i příklad Singapuru, který se během jediného roku dokázal posunout o deset příček a dostat se na celosvětově druhé místo,“ přibližuje Tereza Hofmanová, vedoucí manažer Czech Convention Bureau a dodává: “Vzhledem k tomu, že celý proces, tedy od počáteční kandidatury až po samotnou realizaci mezinárodního kongresu v dané destinaci, trvá i několik let, je nezbytné kongresový cestovní ruch ještě více podpořit a nadále rozvíjet. Jedině tak se nám podaří udržet v budoucnu současný vysoký zájem pořadatelů těchto akcí jak o celé Česko, tak Prahu.”